Kręgosłup czyli podstawa do zbadania

Blog 3 - kręgosłup

Kilka słów o badaniu kręgosłupa, co najpierw w zależności od koncepcji wiele rzeczy się różnie określa ale morał jest jeden…BADAMY MOŻLIWOŚĆ RUCHU na poziomie całego kręgosłupa, jego odcinka, segmentarnie, w wielu płaszczyznach. Jakie ruchy wyróżniamy to chyba proste, w płaszczyźnie strzałkowej zgięcia i wyprosty, w czołowej skłony boczne (de facto, są to zgięcia i wyprosty) w poprzecznej ruchy rotacyjne…Wszystkie one są niezbędne do prawidłowej pracy, mechaniki kręgosłupa. Zapytacie dlaczego, bo biegnie tam mnóstwo struktur, które tego ruchu potrzebują, ale nie mam na myśli mięśni (żeby nie było, one też się muszą ruszać, pracować, pompować, wzmacniać lub luzować w zależności od sytuacji) ale bardziej istotne są naczynia krwionośne i nerwy. W dyskopatii, najczęściej stwierdzanej przypadłości podawanej przez pacjenta i diagnozowanej przez lekarzy problem jest z odżywieniem krążka stawowego, jego degeneracją… wiemy że jest on biednie odżywiony i tylko ruchu jest w stanie go nawodnić dlatego tak istotny jest drenaż!!! a jak się drenuje kręgosłup – RUCHEM!!!. Układ nerwowy z kolei potrzebuje luzu, więc prawidłowe odżywienie plus odpowiednia praca struktur otaczających dają mu możliwość prawidłowej funkcjonalności, a co za tym idzie… pacjentowi zmniejszają się objawy, zanika ból, obrzęk i wiele innych dolegliwości. A jeśli układ nerwowy jest podrażniony… w gabinetach macie przykłady, rwy, cieśnie i inne przypadłości, piecze,pali, czasem kopie prądem a w skrajnym przypadku pojawiają się zaniki mięśni. A w badaniu, zacznijcie od czucia i siły, bo problemy w tej sferze są pierwszymi objawami a często je bagatelizujemy.

Podjarani??? My tak, a jak jesteście zainteresowani, mamy więcej:

Dermatomy i miotomy: