Badanie jamy brzusznej

Blog 4 - jama brzuszna

Dziś kilka słów na temat badania brzucha…robiliście to kiedy, my też nie 😀

Na początku warto zapytać czy coś z nim nie dobrego się dzieje, otyłość, tak jest zła ale bardzie mamy na myśli biegunki lub zaparcia, może jakaś zgaga…czyżby refluks- no niekoniecznie. A może pacjent coś źle przyswaja, dieta i sposób żywienia, rodzaj produktów, nawyki… zastanówcie się na tym. Brzuch trzeba obejrzeć, jego wyniosłości, kolor, jakość fałdu skórnego, potliwość… a jakbym Wam powiedział że go też należy osłuchać, szmer perystaltyczny, praca narządów, tętnienie to ważne elementy badania. Co potem zapytacie, modne, znane badanie funkcjonalne/ fizykalne jamy brzusznej z podziałem na kwadranty, badanie o charakterze uciskowym w tzw. Kwadrantach, najpierw były 4 teraz 9… nie ważne, istotne jest abyście wiedzieli co robicie, a mianowicie wpływacie na zmianę ciśnienia pośród poszczególnych narządów, otrzewnej i innych błon, wpływacie na warunki środowiskowe ich pracy. Objaw bólowy może oznaczać problem, ale najpierw wykluczamy najistotniejsze patologie, objaw Blumberga badamy by wykluczyć zapalenie otrzewnej, które jest bezpośrednim przeciwwskazaniem do fizjoterapii ale też wskazaniem do wizyty, szybkiej wizyty na SOR. Pierwszy dotyk delikatny w każdym rejonie, w drugiej turze zagłębiamy się głębiej, no i ważna rzecz…brzuszek nie lubi ruchów linearanych tylko okrężne, sprawdźcie góra- dół, prawo- lewo a potem w kółeczko… inaczej 😀

Jesteście zafascynowani tematem jamy brzusznej, My też, dlatego jak chcecie troszkę więcej na ten temat, walcie śmiało.

Kilka słów o brzuszku tutaj: