prostata_fizjomaster

Jak wyniki badania PSA wpływają na prognozy wyleczenia gruczołu krokowego?

Prostata, nazywana również gruczołem krokowym, to mały gruczoł, który jest ważnym uzupełnieniem męskiego układu moczowo-płciowego. Jest wielkości orzecha włoskiego i znajduje się tuż poniżej pęcherza moczowego, otaczając cześć cewki moczowej – rurkę, przez którą przepływa mocz z pęcherza moczowego do penisa. Ryzyko raka prostaty wzrasta wraz z wiekiem.

Prostata ma na celu dostarczanie części płynu, którego potrzebuje nasienie, by uzyskać i utrzymać swoje parametry. Te płyny dostarczają i chronią plemniki, które są przechowywane w jądrach. Konkretnie, prostata wytwarza alkaliczną substancję, która neutralizuje kwasowość pochwy, co zwiększa zdolność przetrwania plemników i daje szanse na zapłodnienie.

Problemami zdrowotnymi z prostatą mogą być między innymi przerost prostaty (właściwym również BPH, od angielskiego Benign Prostatic Hyperplasia), zapalenie prostaty (prostatitis) i rak prostaty.

Najczęstsze patologie – profilaktyka raka prostaty, czy to proste?

Wśród najczęstszych problemów w tym obszarze należy wyróżnić:

Przerost prostaty (BPH):

To zjawisko, w którym prostata zwiększa swój rozmiar, często z wiekiem. Może powodować problemy z oddawaniem moczu, takie jak częstomocz, parcie naglące, nocne wstawanie do toalety lub uczucie niepełnego opróżnienia pęcherza. W przypadku objawów i podejrzeń raka stercza warto dokonać biopsji gruczołu krokowego.

Kiedy ostatnie analizowałeś z urologiem wykonania badania?

Zapalenie gruczołu krokowego (prostatitis):

To stan zapalny prostaty, który może wywołać ból i dyskomfort w okolicach miednicy mniejszej, problemy z oddawaniem moczu i dolegliwości bólowe. Wyróżniamy zapalenia o podłożu bakteryjnym, grzybiczym, ale także niebakteryjnym nazywanym przewlekły zapaleniem prostaty. Pamiętaj, że w tym przypadku może pojawić się przerost gruczołu krokowego, co wpłynie na wynik badania poziomu PSA.

Rak prostaty:

To forma nowotworu, która zaczyna się w komórkach raka prostaty i wykazuje tendencje do inwazji w obrębie pni nerwowo-naczyniowych. Co ważne praktycznie nie boli! a objawy raka prostaty są często niezależne od jego lokalizacji i umiejscowienia. Mówi się, że rak prostaty rośnie po cichu.

Dowiedz się więcej: https://www.youtube.com/watch?v=BulGGrkNyNM

Leczenie raka prostaty, jak to zrobić?:

Farmakoterapia a objawy raka prostaty:

Różne leki, które mogą pomóc w leczeniu problemów z prostatą.

Alpha-blokery mogą pomóc w łagodzeniu działania związanego z utrudnionym oddawaniem moczu, a także przez relaksację mięśni mogą wpływać na prostatę i pęcherz, do którego często dochodzi po zdiagnozowaniu raka prostaty.

Inhibitory 5-alfa-reduktazy mogą pomóc w leczeniu rozmiaru prostaty, gdy gruczoł krokowy choruje, często zmienia się rozmiar, to powoduje objawy i zmianę stężenia psa całkowitego.

Antybiotyki mogą być używane do leczenia zapalenia gruczołu krokowego o podłożu bakteryjnym. Nie ma badań mówiących o powiązaniu zapalenia bateryjnego z częstotliwością wystąpienia agresywnego raka prostaty. U pacjentów po przebytym zapaleniu nie stwierdzono zwiększonego ryzyka rozwoju raka prostaty.

Warto tu wspomnieć o Inhibitorah fosfo-di- estrazy typu 5, leków stymulujących erekcję. Zaburzenia erekcji mogą być jednym z objawów raka prostaty oraz zdarzeń kardiologicznych.

Terapia hormonalna w kierunku raka:

Może być pomocna w leczeniu raka stercza i zaburzeń erekcji, aby poprawić męski profil androgrenowy – pod kontrolą lekarską! Tu najczęściej zastosowanie znajduje testosteron oraz inne androgeny.

Kiedy ostatnio badałeś wynik PSA?

Radioterapia:

Używana do zabicia komórek nowotworowych. Jest skutecznym elementem terapii nowotworowej w przebiegu zaburzeń pęcherza i prostaty. Co ważne zapobiega też rozprzestrzenianiu się przerzutów raka prostaty kliniczne objawy nowotworu prostaty. Wpływa na poziom PSA.

Operacja w celu usunięciu raka gruczołu krokowego:

Czy zabieg operacyjny łagodzi objawy raka prostaty? Odpowiedź jest prosta, TAK.

W przypadku poważniejszych problemów, takich jak duże przerosty prostaty lub rak stercza, może być konieczne wykonanie operacji w celu usunięcia części lub całości prostaty.

Najczęściej stosuje się metodę laparoskopową, ale coraz częściej do głosu dochodzi robotyka.

Wykonuje się także zabiegi z użyciem wysokich temperatur.

Każdy z tych sposobów leczenia ma swoje korzyści i ryzyko, więc decyzja o leczeniu powinna być podjęta w porozumieniu z lekarzem, który może leczyć pojedyncze potrzeby i ale też całość zdarzeń pacjenta.

Warto także w tym miejscu podkreślić jak ważna jest profilaktyka raka prostaty. Co więcej, ewentualne leczenie chirurgiczne raka prostaty powinno zostać poprzedzone szczegółową diagnostyką, oceną symptomów raka prostaty, ale także wykonaniem biopsji prostaty.

Zauważasz problemy?

Fizjoterapia też Ci pomoże: https://centrum-kore.pl/oferta/fizjoterapia-urologiczna-poznan-urolog-swarzedz/

Informacje w kierunku raka prostaty, badanie raka prostaty, test PSA?

Rak prostaty to rodzaj nowotworu, który zaczyna się w komórkach prostaty – małego gruczołu w układzie rozrodczym mężczyzny, który zaopatrza funkcję nasienną. Rak prostaty jest najczęstszym nowotworem u mężczyzn, w leczeniu istotnym jest wykrycie raka stercza w odpowiednim czasie. Nowotwór stercza rośnie bardzo wolno i ogranicza zazwyczaj się do torebki prostaty, gdzie może niezauważalnie wywierać wpływ na objawy pacjenta. Jednak niektóre rodzaje raka prostaty mogą szybko rosnąć i rozprzestrzeniać się poza prostatę.

Badanie uzupełniające PSA (ang. Prostate-Specific Antigen) oznacza się z krwi. Jest specyficznym białkiem, a jego a wartość jego oznaczenia wykorzystywana jest we wczesnej diagnostyce raka prostaty. Warto zaznaczyć, że PSA może również wzrastać u osób aktywnych fizycznie, co należy uwzględnić, analizując wyniki.

Uważa się jednak, że poziom PSA może być również spowodowany innymi przyczynami, takimi jak zapalenie gruczołu krokowego, powiększenie gruczołu krokowego (BPH) lub infekcja dróg moczowych. Ponadto niektóre raki prostaty nie powodują podwyższenia poziomu PSA.

Badanie PSA jest jednym z narzędzi, które wykorzystuje się do oceny zdrowia prostaty, wiedza na temat interpretacji powinna uwzględniać stan ogólny pacjenta, objawy wiek pacjenta, ogólny stan zdrowia, wyniki innych badań i inne czynniki strukturalne. Istotne jest również typowe badanie palpacyjne prostaty (DRE – Digital Rectal Exam), które pozwalają na ocenę wielkości i kształtu prostaty oraz ewentualne wykrycie niepokojących zmian. Tu przydaje się także przezodbytnicze badania ultrasonograficzne (TRUS – trans rectal ultrasonography)

Wczesne wykrycie raka prostaty za pomocą badania PSA i DRE iTRUS może prowadzić do skutecznego leczenia i korzystnych rokowań dla pacjenta. W związku z tym decyzja o regularnym wprowadzeniu PSA powinna być podjęta po uzyskaniu pełnej oceny z rozważeniem korzyści i ryzyka.

Rehabilitacja urologiczna jest obszarem fizjoterapii, który skupia się na leczeniu i postępowaniu z dodatkowymi układem moczowym i rozrodczym. W przypadku mężczyzn, przypadków, które mogą wymagać leczenia urologicznego, są trudności z oddawaniem moczu, niezachowanie tego typu, dysfunkcje i rehabilitacja po operacji, takie jak operacja prostaty.

Najpierw urolog, a potem fizjoterapeuta. Zadbaj o swoje zdrowie.